Algemeen bestuur

Definitie:

Het beleidsdomein met de ontvangsten en de uitgaven die verband houden met de interne werking van het bestuur (de werking van de politieke organen en de administratieve diensten).

Omschrijving:

Het beleidsdomein ‘algemeen bestuur' bevat de ontvangsten en uitgaven die verband houden met de interne werking van het bestuur. Het betreft onder meer de ontvangsten en uitgaven voor:

  • het bestuur en de werking van de politieke organen (organisatie van raden, commissies, colleges);
  • officiële bezoeken van buitenlandse delegaties, jumelages;
  • het bestuur en de werking van de diensten van de algemeen directeur, de financiële dienst, de personeelsdienst, het archief, de welzijnsdienst, de interne auditdienst, de drukkerij, de informaticadienst, de communicatiedienst, de technische dienst, de burgerlijke stand, de dienst bevolking, de diensten voor reispassen, verkiezingszaken, afgifte van rijbewijzen, afgifte van vergunningen, enz.

Berekeningswijze:

Het beleidsdomein ‘algemeen bestuur’ bevat de volgende beleidsvelden:

  • 0100 - Politieke organen
  • 0101 - Officieel ceremonieel
  • 0110 - Secretariaat
  • 0111 - Fiscale en financiële diensten
  • 0112 - Personeelsdienst en vorming
  • 0113 - Archief
  • 0114 - Organisatiebeheersing
  • 0115 - Welzijn op het werk
  • 0119 - Overige algemene diensten
  • 0130 - Administratieve dienstverlening
  • 0150 - Internationale relaties
  • 0151 - Deelneming aan internationale organisaties en conferenties
  • 0160 - Hulp aan het buitenland
  • 0170 - Binnengemeentelijke decentralisatie
  • 0171 - Gemeentelijk/stedelijk wijkoverleg
  • 0190 - Overig algemeen bestuur

Verwante info: