Loket voor Lokale Besturen
Wat is het Loket voor Lokale Besturen?
Het Loket voor Lokale Besturen is een online toepassing van het Agentschap Binnenlands Bestuur voor gegevensdeling tussen de lokale besturen en het agentschap. Het loket is opgebouwd uit verschillende modules. Iedere module heeft een aparte functionaliteit. Over welke modules gaat het?
- Toezicht
- Mandatenbeheer
- BBC-DR
- Berichtencentrum
- Databank leidinggevenden
Hoe krijg ik toegang tot het Loket voor Lokale Besturen
De toegang tot onze toepassing wordt beheerd in het gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid. Ieder bestuur heeft één of meerdere lokale beheerders die in deze toepassing de rechten beheert voor het bestuur.
Om toegang te hebben tot het Loket voor Lokale Besturen moeten personen het gebruikersrecht ‘Loket voor Lokale Besturen’ krijgen én per module in onze toepassing moet er een apart contextveld geselecteerd worden. Een persoon kan rechten hebben tot meerdere modules door meerdere contextvelden te selecteren.
- Hoe ken ik de juiste rechten toe?
- Problemen? Bekijk de mogelijke problemen en hun oplossingen op gebruikersbeheer Vlaanderen. Vind je daar het antwoord niet, neem dan contact op met 1700.
- Is jouw bestuur nog niet gekend in het gebruikersbeheer of werd er nog geen lokale beheerder aangesteld?
Specifieke info over de module Toezicht
De module Toezicht binnen het Loket voor Lokale Besturen wordt gebruikt om melding te maken van publicatie (of bekendmaking) van bepaalde stukken. Meer info over deze meldingsplicht
Naast het melden van publicaties in kader van het bestuurlijk toezicht kunnen besturen vanaf 01/01/2019 bepaalde stukken toesturen via deze module.
Over welke stukken gaat het?
- Politie- en hulpverleningszones moeten via deze toepassing hun besluitenlijsten bezorgen aan de toezichthoudende overheid. De meldingsplicht is niet van toepassing op deze besturen.
- BBC-plichtige besturen kunnen via deze module extra informatie (naast de meldingsplichtige beleidsrapporten) toesturen aan de toezichthoudende overheid. Hiervoor voorzien we het type besluit ‘Andere opgevraagde documenten BBC – beleidsrapporten’.
- Gemeente- en provinciebesturen kunnen via deze module volgende besluiten toesturen: advies samenvoeging eredienstbesturen, verslag lokale betrokkenheid eredienstbesturen en schorsing beslissing eredienstbesturen.
De andere digitale communicatie tussen de lokale besturen en de toezichthoudende overheid in kader van het bestuurlijk toezicht (bv opvraging door de toezichthoudende overheid, bezorgen van vernietigingsbesluit,…) gebeurt in de module Berichtencentrum. Meer daarover verder op deze pagina.
Lees de omzendbrief voor meer info over de nieuwe toezichtsregeling en de digitale communicatie in kader van het bestuurlijk toezicht.
Specifieke info over de module Subsidies
De module Subsidies in het Loket voor Lokale Besturen kan voorlopig enkel gebruikt worden voor het aanvragen van onderstaande specifieke subsidies.
Specifieke info over de module Mandatenbeheer
Meer info over het mandatenbeheer vind je in de rubriek 'Mandatarissen' op deze website.
We integreerden de handleiding voor de module 'Mandatenbeheer' in het Loket voor Lokale Besturen. Bekijk de handleiding.
Specifieke info over de module BBC-DR
Meer info over de digitale rapportering vind je in de rubriek 'Strategisch en financieel beleid' op deze website.
We integreerden de handleiding voor de module voor digitale rapportering in het Loket voor Lokale Besturen. Bekijk de handleiding.
Specifieke info over de module Berichtencentrum
Deze module gebruik je – naast de module Toezicht – voor de digitale communicatie in kader van het bestuurlijk toezicht. Het gaat dan voornamelijk over de klachtendossiers en kennisnames in toezichtdossiers.
Meer info over de module Berichtencentrum
Lees de omzendbrief voor meer info over de nieuwe toezichtsregeling en de digitale communicatie in kader van het bestuurlijk toezicht.
Specifieke info over de module Databank Leidinggevenden
De Databank Leidinggevenden bevat de contactgegevens van de leidinggevende ambtenaren van alle Vlaamse lokale besturen zoals artikel 301 van het decreet over het lokaal bestuur (DLB) dat bepaalt. Het biedt een overzicht van de personeelsleden die verantwoordelijk zijn voor de digitale communicatie met de Vlaamse overheid.
Ieder bestuur vult de eigen gegevens in.
We vragen ieder bestuur om de gegevens voor die functies in te geven via het Loket voor Lokale Besturen. Dat gebeurt op een gelijkaardige manier als voor de mandatendatabank. In de handleiding lees je hoe je dat moet doen. De lokale beheerder van jouw organisatie kan je daarvoor de nodige rechten toekennen.
De algemene verordening gegevensbescherming (AVG oftewel GDPR) laat ons niet toe om de bestaande gegevens te hergebruiken.
Welke gegevens moeten ingevuld worden?
Volgende gegevens moeten bijgehouden worden:
- gemeentebestuur: (adjunct-) algemeen directeur en (adjunct-) financieel directeur
- provinciebestuur: griffier en financieel beheerder
- AGB’s, APB’s, welzijnsverenigingen en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden: de leidend ambtenaar
De overige besturen moeten geen gegevens invullen.
Let op:
- Aanstellingsperiodes uit het verleden (voor 01/01/2019) hoeven niet ingevuld worden.
- Als jouw bestuur bv. geen adjunct-algemeen directeur heeft, moet er uiteraard niets toegevoegd worden.
Publieke databank
In overeenstemming met de bepalingen uit het DLB maken we de gegevens publiek op de website leidinggevenden.lokaalbestuur.vlaanderen.be. Het rijksregisternummer blijft onzichtbaar.
De databank mikt op het hergebruik van gegevens zodat andere instanties en entiteiten de informatie ook kunnen raadplegen via dit kanaal.
Vragen? Stuur ze naar loketlokaalbestuur@vlaanderen.be.
Ik werk voor meerdere besturen
Werk je voor meerdere besturen en wil je bijvoorbeeld zowel namens het gemeentebestuur als het OCMW melding maken van beleidsrapporten aan de toezichthoudende overheid? Of wil je bijvoorbeeld zowel namens een provinciebestuur als een APB de leidinggevende functies beheren in onze toepassing?
Dan zal je per bestuur de nodige gebruikersrechten moeten hebben binnen het gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid. Na inloggen zal je de keuze zien tussen de besturen waarvoor je de nodige rechten hebt. In de toepassing kan je rechtsboven wisselen tussen de bestuurseenheden waarvoor je de rechten hebt.
Handleidingen en ondersteuning
Alle handleidingen voor de verschillende modules vind je in het Loket voor Lokale Besturen. Je kan ook steeds terecht bij onze helpdesk.
De handleiding van de nieuwe modules voegen we toe vanaf 01/01/2019.