Bekendmakingsplicht onder de aandacht
Publicatiedatum
dinsdag 23 juli 2019
Sinds 1 januari 2019 geldt er een verruimde bekendmakingsplicht. Het decreet over het lokaal bestuur verplicht de lokale besturen om een aantal welomschreven besluiten, lijsten met besluiten en stukken te publiceren op hun webtoepassing.
Via deze weg brengen we de plicht tot bekendmaking opnieuw onder de aandacht. Lokale besturen moeten de bekendmakingsplicht naleven. Het niet naleven van deze plicht kan gevolgen hebben.
Bekijk de uitgebreide toelichting over de bekendmakingsplicht met verwijzing naar de relevante regelgeving. Je vindt er ook een verwijzing naar specifieke informatie over de bekendmaking van belasting- en retributiereglementen.
Lees zeker ook volgende veelgestelde vragen:
- Wat is de beweegreden van de bekendmakingsplicht en wat zijn de gevolgen bij het niet naleven van deze plicht?
- Mogen persoonsgegevens bekend gemaakt worden op de webtoepassing van het lokaal bestuur? Bijvoorbeeld bij omgevingsvergunningen?
- Welke stukken worden opgenomen in het register van bekendmakingen?
- Moet het lokaal bestuur een tijdelijke politieverordening op het wegverkeer aan de deputatie of aan de toezichthoudende overheid bezorgen?