Stap 2: Ontvangstmelding van het bezwaarschrift
De ontvangstmelding van een bezwaarschrift is verplicht en geregeld door artikel 9, §2, van het decreet van 30 mei 2008.
De ontvangstmelding moet:
- schriftelijk gebeuren
- binnen 15 kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift
- aan de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger en aan de financieel beheerder
De ontvangstmelding kan via een duurzame drager worden gestuurd.
De ondertekening van de ontvangstmelding kan door het college van burgemeester en schepenen gedelegeerd worden aan personeel van de gemeente, maar niet aan de financieel beheerder.
Een ontvangstmelding wordt ook gestuurd indien het bezwaar laattijdig zou zijn of vormgebreken vertoont.
OPMERKING
Het bezwaar zou in deze fase reeds per brief afgehandeld kunnen worden op voorwaarde dat het bezwaar onmiskenbaar onterecht of onjuist zou zijn. Deze mogelijkheid is niet voorzien in het decreet.
Document 5 in bijlage is een voorbeeld om het bezwaar per brief af te handelen. Document 6 is de bijhorende bijlage om het bezwaar in te trekken.