Valt een investeringsproject dat één van de samen te voegen gemeenten heeft gebudgetteerd in het meerjarenplan maar nog niet heeft aangevat onder de periode van lopende zaken zoals voorzien in het decreet over het lokaal bestuur? En is er bijgevolg geen verplicht overleg vereist tussen de gemeenten?
Vanaf het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging tot de samenvoegingsdatum treedt een periode van lopende zaken in. Tijdens die periode kunnen alleen maar handelingen worden gesteld die betrekking hebben op de lopende zaken. Handelingen die niet tot de lopende zaken behoren worden gesteld na een verplicht overleg tussen de gemeenten. Als een investeringsproject en de uitgaven (en eventuele ontvangsten) die daarmee samenhangen, al eerder opgenomen waren in de beleids- en financiële planning (meerjarenplan) van een fusionerende gemeente, is dat geen nieuw beleid. Bijgevolg valt het investeringsproject onder lopende zaken, zelfs al bevindt het project zich nog niet in de uitvoeringsfase. De gemeente is niet verplicht om over haar investeringsplannen te overleggen met haar toekomstige fusiepartner.
Dat neemt niet weg dat het een goede zaak is om ingeplande investeringen en hun uitvoering met de fusiepartner te (her)bekijken.