Kan de gemeenteraad in een jaar van lopende zaken op basis van een goedgekeurd reglement een subsidie toekennen?

De periode van ‘lopende zaken’ treedt krachtens artikel 349 van het decreet over het lokaal bestuur in vanaf het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging. In die periode kunnen alleen handelingen worden gesteld die betrekking hebben op lopende zaken. Over andere aangelegenheden, kan pas beslist worden na een verplicht overleg tussen de gemeenten.

Een reglement dat goedgekeurd is vóór het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging, kan/moet uitgevoerd worden. De effectieve toekenning van een subsidie zal afhangen van de modaliteiten in het subsidiereglement:

  • Is het reglement zo geformuleerd dat het recht op een subsidie afhangt van een aantal objectieve voorwaarden, dan is er geen beoordelingsmarge en moet de gemeente de subsidie toekennen. Dit wordt begrepen als een ‘lopende zaak’, nl. de loutere uitvoering van een goedgekeurd reglement.
  • Bevat het reglement een clausule die het college van burgemeester en schepenen een beoordelingsmarge geeft en die de toekenning van de subsidie of het subsidiebedrag laat afhangen van een toetsing aan het beschikbare krediet of inhoudelijke criteria, zal verplicht overleg moeten gepleegd worden met de andere gemeente.